maandag 4 mei 2009

Gouden Uilen vliegen vanavond uit

Laatst las ik ergens dat uilen nooit slapen. Dan heb je wel lekker veel tijd om te lezen. Voor wie geen zin heeft in oorlogsfilms: direct na de herdenking is de uitreiking van De Gouden Uil Literatuurprijzen te volgen op de Belgische zender Canvas, direct na de dodenherdenking om 20.20 dus je hoeft je er niet schuldig over te voelen.

Nog even de genomineerden:

De Gouden Uil Literatuurprijs

Pia de Jong - Lange dagen - Prometheus
Jan Van Loy - De heining - Nieuw Amsterdam
P.F. Thomése - Nergensman – Contact
Robert Vuijsje - Alleen maar nette mensen - Nijgh & Van Ditmar
Christiaan Weijts - Via Cappello 23 - De Arbeiderspers

De Gouden Uil Jeugdliteratuurprijs

Els Beerten - Allemaal willen we de hemel - Querido
Harm de Jonge & Fiel van der Veen - Tjibbe Tjabbes’ wereldreis - Van Goor
Joke van Leeuwen - Een halve hond heel denken - Querido
Jaap Robben en Benjamin Leroy - Zullen we een bos beginnen? - De Geus
Peter Verhelst & Carll Cneut - Het geheim van de keel van de nachtegaal - De Eenhoorn

Mijn voorspelling: bij de jeugd moet het toch wel heel raar lopen als Els Beerten hem niet krijgt. Bij de volwassenen is het lastiger. Christiaan Weijts wordt getipt geloof ik. Ik was niet kapot van zijn eerste roman dus heb deze niet gelezen. Ik gun het Pia de Jong.

1 opmerking:

Anoniem zei

'Het geheim van de keel van de nachtegaal': ik had het wel voorspeld. Joepie!
Bewijs? http://lettererf.blogspot.com/

Stefan