zondag 10 mei 2009

Vermakelijke juryperikelen

De jury van de Libris Literatuurprijs wil graag meer straatrumoer in de literatuur. Nou, dat kan ze krijgen want Elsbeth Etty stelt in het NRC lekker ferm dat de Libris-jury had moeten aftreden. De jury heeft namelijk niet goed opgelet, er dingen teveel goede boeken niet mee. Dat komt vooral omdat uitgevers slordig en/of laks waren en de boeken niet (op tijd) instuurden waardoor bijvoorbeeld de roman van Christiaan Weiits (wel genomineerd voor de Gouden Uil) niet is beoordeeld. Op zich valt er wat te zeggen voor het pleidooi, want de beste boeken moeten natuurlijk meedoen. Maar Etty richt haar pijltjes op de verkeerde mensen. Er zijn spelregels en die zeggen dat uitgevers op tijd de boeken moeten aanmelden. Kan gebeuren, zegt Etty, dat een uitgever een kansrijk boek vergeet in te zenden en dus wil Etty dat de jury controleert of de uitgevers hun huiswerk wel hebben gedaan. Waanzin natuurlijk. De uitgevers sturen in en de jury beoordeelt. Zo is het en zo moet het blijven. Er worden tegenwoordig steeds meer boeken uitgegeven, ook bij kleine uitgeverijen, of via internetuitgeverijen. Wie weet wat voor pareltjes daar bij zitten. Het lijkt me niet fair de jury er op aan te spreken als ze niet al die boeken signaleert.

De jury treedt niet dus af, voorzitter Ivo Opstelten krijg je met geen duizenden Etty's aan de kant, dus zal hij morgenavond bij de gratie van NOVA bekendbrommen wie de 50.000 euro's mee mag nemen en de concurrenten zullen weer beschaafd klappen. Wie het wordt. Ik denk Mutsaers en dat hoop ik ook, ondanks dat ik het boek niet geweldig vond. Enquist gun ik het ook het wel, ondanks dat ik ook dat boek niet geweldig vond. Nog een keer Vuijsje zou een beetje teveel eer zijn en in godsnaam niet weer Grunberg.

Nog even als toetje: ook bij de Gouden Uil is er gedoe. In Belgie bestaat een schaduwjury en de voorzitter daarvan in Dirk Verhofstadt, dat is weer de broer van voormalig premier Guy Verhofstadt, die weer de voorzitter is van de AKO-literatuurprijs. Dirk is boos omdat een paar goede boeken zijn overgeslagen (Onze Oom van Grunberg en Godenslaap van Erwin Mortier)en omdat Robert Vuijsje heeft gewonnen, en dat is een leuk boek, goed geschreven en maatschappelijk relevant maar geen literaire hoogvlieger. Dat lijkt mij alleen maar een aanbeveling maar gelukkig doe ik er niet toe en doet Dirk er ook niet toe. We zijn niet meer dan de bekende stuurlui aan wal.

Best vermakelijk, die juryperikelen. Laten we het beschouwen als een voorproefje op het songfestival dat deze week losbarst.

Geen opmerkingen: