zondag 29 maart 2009

Hoera, de jeugdboeken hebben een eigen kast

Wat waren we destijds blij met onze nieuwe boekenkast, speciaal voor ons ontworpen door Johan van Zutphen en op maat gemaakt voor de werkkamer. We waren, en zijn, erg onder de indrukte van de hoogte en de grootte en de enorme ruimte. Maar een paar jaar later is hij toch echt overvol en liggen weer overal losse boeken en stapels boeken en werd het steeds moeilijker een bepaald boek terug te vinden. Het is altijd worstelen met het systeem in een boekenkast, vind ik. Kies je voor genres of zet je alles op alfabet? Beide dus. Een plank met kookboeken, diverse planken met de monumentenboeken van Nick en de non-fictie apart. De literatuur staat zoveel mogelijk op alfabetische volgorde.

De bovenste twee rijen in de grote boekenkast waren gereseveerd voor mijn collectie jeugdboeken. Daar kon ik dus slecht bij, we hebben een trapje maar dat is eigenlijk iets te laag. Het is mijn bedoeling om me de komende tijd weer meer te verdiepen in jeugdliteratuur en dan is het handig om de boeken bij de hand te hebben. Dus de Expedit van Ikea aangeschaft, volgens mij de nieuwe Billy. Ruime vierkante vakken en iets minder Ikea dan we van Ikea gewend zijn. Hier staan dus nu de jeugdboeken in, behalve de voorlees- en prentboeken en de verhalen- en gedichtenbundels. Die pasten er niet meer bij maar in de andere kast is in ieder geval weer volop ruimte.

Hier kun je de boekenkasten bekijken. Links de nieuwe jeugdboekenkast, rechts de grote kast: let op de bovenste 2 lege rijen.

Het was een warm weerzien met de jeugdboeken die zo lang daar helemaal boven op me hebben staan neerkijken. Ze staan op alfabetische volgorde: het begint bij het schrijversduo Abbing en Van Cleef en eindigt bij de historische boeken van Floortje Zwigtman. Twee van mijn favoriete jeugdboeken zijn onvindbaar: De Bijenkoningin van Veronica Hazelhoff en Je moet dansen op mijn graf van Aidan Chambers. Wellicht uitgeleend en op die manier verloren geraakt, boeken die ik mooi vind, leen ik graag uit omdat ik vind dat anderen ze ook moeten lezen. Daar zit nou eenmaal een risico aan. Nog wat weetjes over mijn collectie: Ted van Lieshout wint, van hem heb ik dertien boeken. Gevolgd door onder andere Thea Dubelaar (11), Thea Beckman en Tonke Dragt (7) en Selma Noort en Imme Dros (6). Opvallend magertjes aanwezig: Carrie Slee (slechts 1 boek).

Geen opmerkingen: