donderdag 19 maart 2009

Tafels vol met dierenboeken

Tim Krabbe – Een tafel vol vlinders
Bibi Dumon Tak – Soldaat Wojtek


Gelukkig is het bijna afgelopen met dat gepiep en getjilp. Martin Bril die zijn hond laat praten, Philip Freriks over zijn katten, het zal allemaal wel. In het verleden kocht ik die dierenboekjes nog wel eens. Je bent kattenliefhebber of je bent het niet. Na de poezenboekjes van Remco Campert en Frans Pointl ben ik gestopt, het is lief en leuk maar vooral meer van hetzelfde. Ik heb kunnen glimlachen om de Literaire Zoo die Kluun samenstelde voor Vrij Nederland.

Nog een paar dagen en dan is het circus weer voorbij en zo´n thema zal wel nodig zijn om het een beetje sjeu te geven. Het blijft wat merkwaardig dat het boekenweekgeschenk niet over het thema hoeft te gaan. Tim Krabbe is dit jaar nog zo vriendelijk zijn boekje een dierentitel mee te geven al zijn de vlinders uit Een tafel vol vlinders louter metaforisch. Je voelt bij die geschenkjes meestal dat de schrijver zich heeft moeten inhouden, het mag immers niet boven de honderd bladzijden uitkomen. Da's ook hier weer zo: het is echt zo'n boekje-boekje. Al is dat bij Krabbe toch meestal al het geval en door deze opmerking voelt hij zich dan weer miskend, begreep ik uit een heel aardig interview in Volkskrant-magazine. Hij wil ook wel eens voor literaire prijzen genomineerd worden. Moet ie helemaal niet willen. Hij schrijft leuk, het leest lekker weg maar het is voor mij meer op het niveau van Rene Appel en de wat betere trhillerschrijvers. Helemaal niets mis mee natuurlijk.
Ik heb dit boekenweekgeschenk dan ook niet met tegenzin uitgelezen maar ik was het ook al weer zo'n beetje kwijt toen ik het uit had. De wisseling in perspectief op driekwart is misschien niet zo'n slimme zet. Het eerste stuk vanuit Fred is beter geschreven, het tweede deel vanuit zoon Bram zit me dichter op de huid maar daar loopt het verhaal een beetje weg en het drama beleef ik uiteindelijk niet echt mee.


Toevallig las ik nog een jeugdboek over dieren van Bibi Dumon Tak: Soldaat Wojtek. Dumon Tak schrijft meestal non-fictie verhalen over dieren maar in dit geval heeft ze een echt gebeurd verhaal uit de Tweede Wereldoorlog omgevormd tot een roman. Poolse Soldaten vonden in 1942 een klein beertje langs de weg dat ze vervolgens onder hun hoede hebben genomen. Wojtek wordt een vriend en een mascotte. Een ongelooflijk verhaal en behalve aandoenlijk ook nog best aangrijpend, als je bedenkt tegen welke achtergrond het verhaal zich afspeelt. Op youtube zijn wat fragmenten van de beer te zien, onder andere hier.

Het verhaal over Wotjek is ook terug te vinden in het boek Oorlogsdieren van Bibi Dumon Tak. Dat is recentelijk pas verschenen en er staan meer waar gebeurde verhalen over dieren die een rol in een oorlog hebben gespeeld, als koerier, als verzetsstrijder, als held. Dat lijkt me nou wel weer een leuk boek over dieren en het mag nog net.

Jaaps boekencijfers:
Tim Krabbe – Een tafel vol vlinders 6.5
Bibi Dumon Tak – Soldaat Wojtek 8.0

Geen opmerkingen: