dinsdag 21 april 2009

Ted gefeliciteerd!!!



Schreef ik onlangs bij het inrichten van de nieuwe boekenkast dat de meeste jeugdboeken die ik heb van Ted van Lieshout zijn. Blijk ik zomaar een 'kwalitatief en hoogstaand oeuvre' in de kast te hebben. Vandaag werd bekend dat Ted de Theo Thijssenprijs 2009 heeft gekregen. Niet zomaar wat, want hij wordt maar 1 x in de 3 jaar uitgereikt en er zit 60.000 euro aan vast. Het is eigenlijk de PC Hooftprijs voor de jeugdboekenschrijvers. Op de radio zei Ted dat hij er een nieuw dak van op zijn huis laat zetten. Hopelijk blijft er nog wat over voor iets leuks. Meer dan terechte winnaar. Een schrijver die ik altijd heb bewonderd en die voor mij van grote betekenis is geweest onder andere omdat hij op een prachtige manier over homoseksualiteit heeft geschreven. Ik heb hem meerdere malen geinterviewd.

Om te illustreren hoe fijngevoelig hij schrijft een gedicht uit de bundel Multiple Noise over een onderwerp dat in de jeugdliteratuur zo'n beetje taboe is:


Brand


In mij het langzaamaan gaan branden,

het heeft geen zin om het nog langer te ontkennen.

Ik blus de ergste vlammen door te wrijven zachtjes uit.


Ik maak geen geluid. Dat mijn handen honger

kunnen stillen, dorst lessen, maakt mij gretig naar

hoe je echte pijn teniet kunt strelen. Kan het?

Bakker en Wieringa

Zag bij het doorploeteren van alle zomerbrochures van de uitgeverijen (wat verschijnen er toch ongelooflijk veel boeken) dat het langverwachte boek van een goede vriend van Ted, Gerbrand Bakker, volgende maand uitkomt. Het heet Juni, het verschijnt in mei en de cover is bijzonder. Niet zozeer de blauwe houten deur met sleutgelgat en haakje die staat afgebeeld maar meer het gegeven dat een lezer hiermee een wedstrijd heeft gewonnen en dat de uitgever ook nog 5 verliezers afbeeldt. Helaas kan ik daar (nog) nergens foto's van vinden want al die covers zeggen vast iets over de inhoud en het is leuk om na te lezing de omslagen naast elkaar te leggen.
Mei wordt sowieso een mooie boekenmaand want dan verschijnt nog een langverwachte Nederlandse roman, Caesarion van Tommy Wieringa. Zowel Bakker als Wieringa dragen de last van een boek dat zeer succesvol was op hun schouders. Boven is het stil en Joe Speedboot, maar dat heeft weer als voordeel dat de nieuwe boeken bij voorbaat kunnen rekenen op publiciteit, zoals in dit blogje.

Geen opmerkingen: