maandag 28 juli 2008

De dwaze wereld draait door

Paul Auster - Man in het Duister




Guusje ter Horst is fan en ik word het ook steeds meer. De New York-trilogie, het enige boek van Auster dat ik hiervoor las, fascineerde al direct en Man in het Duister doet daar geen schepje bovenop maar voegt er wel iets aan toe.
Hoeveel drama wil je hebben? Een oudere man heeft een ongeluk gehad, niet lang nadat hij zijn vrouw heeft verloren en revalideert daarom bij zijn dochter die ook al haar kleindochter heeft opgevangen, omdat haar vriend niet lang geleden in Irak is gesneuveld. Opa en kleindochter bekijken films om de realiteit te ontvluchten maar dat is niet genoeg: opa kan niet slapen en verzint verhalen. En daar wordt het verhaal bizar en vervreemdend zoals alleen Auster dat kan. Samen met de dromer en de gedroomden raak je als lezer verstrikt in een krankzinnige nachtmerrie. Het knappe van Auster is dat hij ondanks de complexiteit de verhaallijnen helder houdt waardoor ik als lezer de verwikkelingen moeiteloos accepteer. Het is jaloersmakend knap geschreven. Het boek gaat over de krankzinnigheid van het leven, het grote en het kleine leven: de dwaze wereld draait door. De oorlog in de wereld en de oorlog in ons zelf.

Het gesprek dat opa met zijn kleindochter voert is net dat menselijke stapje verder dat ik in de NY-trilogie wellicht nog miste. Het maakt hen beiden tot mensen van vlees en bloed. In 1 adem uitgelezen.
Jaaps boekencijfer: 8.5

Siri Hustvedt - Het verdriet van een Amerikaan



Heel vals zou ik willen zeggen: zijn vrouw kan er wat van leren. Hustvedt is de vrouw van Auster. Op haar boek wordt dit gegeven wel vermeld, in zijn boek lezen we daarn isk over. Wat zegt dat nou weer? Volgens de achterflap gaat het boek 'over de pijn van het spreken en de pijn van het zwijgen'. Ik vond de roman niet 'groots' zoals de achterflap vermeld maar wel 'diepzinnig en uitdagend' zoals de Washington Post en de New York Times oordelen (wat past er toch veel info op zo'n achterflapje). De stijl is okay maar het verhaal te gekunsteld en literair-politiek-correct om indruk te maken. Eerlijk gezegd ben ik het verhaal alweer vergeten (ik las het boek 3 weken geleden) terwijl dat verhaal van haar man echt in me is gaan zitten.
Jaaps boekencijfer: 5.5

1 opmerking:

Unknown zei

Paul Auster op mijn verlanglijstje gezet!