woensdag 23 juli 2008

Inhaalslag: van Pianoman tot Grote Europese Roman

Op een andere blog hield ik een tijdje bij welke boeken ik las en wat ik daarvan vond. Hyves, heet die site. Daar heb je heel veel vrienden maar aan een verre buurman heb je meer. Het lijkt er niet op dat iemand daar ook maar echt geinteresseerd is in wat andere mensen te vertellen hebben. Ook weer jammer om die stukjes helemaal te laten verkommeren en bovendien geeft het een aardig overzicht van wat ik zoal gelezen heb het afgelopen jaar. Hierbij een samenvatting van mijn Hyves-recensies over Nederlandse romans.

Bernlef - De pianoman
Bernlef wordt onrecht aangedaan door dat het boekenweekgeschenk niet boven de 100 pagina's mag zijn. Had best wat dikker gemogen. Heerlijk Hollands boek over zo'n echte Noorderling die niet geleerd heeft te praten. Voor mij ging het daar vooral over -over communicatie en het tekortschieten van taal. Het leidt wat af dat het boek ergens verwijst naar de echte pianoman, en daar ook op lijkt, terwijl het een prachtig klein verhaal is over Thomas, de zoon van Jelle en Tjitske. Net iets te kort om echt indruk te maken.
Jaaps boekencijfer: 6.4

Nelleke Noordervliet - Snijpunt
Ik had me nogal op dit boek verheugd. Maar ben het wel met de meeste recensenten eens dat het boek ongeveer op 2/3 helemaal van het pad raakt. Het verhaal over de lerares die door een Marokkaanse leerling met een mes wordt verwond, loopt uit op een zoektocht naar haar man, haar dochter zoekt op geheel eigen wijze mee en vooral in de laatste hoofdstukken raakte ik het spoor bijster. Jammer.
Jaaps boekencijfer: 5,5

Charlotte Mutsaers - Koetsier Herfst
Een uitermate merkwaardig boek. Ik heb denk ik nog niet eerder iets van Mutsaers gelezen en misschien blijft het hier ook wel bij. Het is een bizarre roman waarvan het verhaal nauwelijks valt na te vertellen. Ik heb ook nooit begrepen waarom sommige mensen Gstaad van Marek van der Jagt zo bejubelen, dit past een beetje in die categorie. Toch was ik op de een of andere manier gefascineerd: op bladzijde 15 dacht ik nog, dit kan toch niet zo doorgaan het hele boek. Dus wel!
Jaaps boekencijfer: 4.9

Kees van Beijnum - Paradiso
Ik kan er kort over zijn. Ik vond er geen zak aan. Tussen mij en Van Beijnum lukt het maar niet op de een of andere manier. Het interesseerde me niet waarom die vrouw weg was en al helemaal niet waarom die man het er moeilijk mee had. Sorry Kees. Jaaps boekencijfer: 4.5

Familievlees van Martin Hendriksma
Het ligt hier al een tijdje, kwam op het werk binnen en die 'streekromans' fascineren me doorgaans wel. Misschien een nieuwe Gerbrand Bakker? Het boek heeft een oerlelijke cover trouwens, jammer dat het me niet lukt hier een plaatje te posten. Wauw, wat een verrassend goed boek. Die man kan schrijven zeg. Het is droog, humoristisch, spannend en eigenzinnig. Aanrader!!!
Jaaps boekencijfer 7,5

De grote Europese roman van Koen Peeters
Jaaps boekencijfer: 5,4 Bij de Bruna zag ik een rijtje Libris genomineerden liggen en bladerde hier even in het lijkt me apart en eigenzinnig. Zie voor een recensie in de Volkskrant: http://www.volkskrant.nl/kunst/article519393.ece/Europa_als_fijne_vergissing Vanmiddag in de sauna uitgelezen. Het is een boek met een missie en bedoeling geloof ik: de schrijver laat zien hoe verbonden Europeanen zijn, ieder hoofdstuk heeft een andere Europese hoofdstad als titel. De hoofdpersoon heeft als taak een rapport over Europa te schrijven. En het WOII-verleden van zijn baas wordt er doorheen geweven, ws. om te laten zien hoe groot de impact van de oorlog op Europa is. Ik was al TOE (trots op Europa) maar ben niet toe-eriger geworden door dit boek. Het verhaal wil niet vlotten, het is te bedacht, teveel een opzet en eigenlijk nogal pretentieus. Stijl en humor hielpen me er doorheen maar dit boek hoeft echt niet de Libris-prijs te winnen. Snap de nominatie niet zo goed. Maar de jury kan trots op me zijn, heb nu 3 van de genomineerden gelezen. Ga de rest niet halen. Jeroen Brouwers lijkt me zo somber, dat stripboek boeit me voor geen meter en misschien koop ik die verhalenbundel van D. Hooijer nog wel. Jaaps boekencijfer: 5

Bert Natter - Begeerte heeft ons aangeraakt
Ben altijd wel geinteresseerd in debuten en werd getriggerd doordat in de beschrijving de vuurwerkamp in Enschede een rol speelt. Ben nu op een kwart en is het vooral veel kunstzinnig geneuzel en literair gepruttel. De gewoonte om boeken zoveel mogelijk uit te lezen, breekt me weer eens op. Het is echt zo'n kunstroman met een grote K en de relatie tussen die kunstmeneer en die psychiatrische patiente wil maar niet geloofwaardig worden. Geloof dat de VK of het NRC het niet met me eens was trouwens.
Jaaps boekencijfer: 4

Geen opmerkingen: