donderdag 16 juli 2009

Bladzijdeomdraaier

Dennis Lehane - De Infiltrant


Ik kan er kort over zijn. Zoek je nog een lekker boeiend leesboek voor de vakantie: koop De Infiltrant. De 650 pagina's zullen je een paar dagen in de greep houden en dan heb je een indrukwekkend epos tot je genomen. Vijf sterren in de Thrillergids van de Vrij Nederland. Terecht, behalve dat het geen thriller is, al zou ik niet weten in welke categorie het dan wel valt. In ieder geval is het een pageturner, daar is nog nooit een fatsoenlijk Nederlands woord voor gevonden, want wat is een bladzijomdraaier? Een doorleesboek, een omslaanboek? Het is wel duidelijk geloof ik. Ik vind het een mooi en spannend boek. Waarom? Omdat Lehane enorm goed in staat blijkt karakters neer te zetten. Maak kennis met de blanke Danny en de zwarte Luther en zie hoe hun werelden vervlochten raken tegen het einde van de Eerste Wereldoorlog. De een is politie-agent, de ander op de vlucht en beiden zijn ze min of meer outcast. Je gaat meeleven met Danny en Luther en hun familieden en geliefdes, ze komen op een vanzelfsprekende manier tot leven. Het begin van de vorige eeuw is puntgaaf weergegeven, de sociale en raciale spanningen zijn beklemmend beschreven. De manier waarop de legendarische honkballer Babe Ruth er doorheen gevlochten is, is knap.

Nog meer superlatieven? Nee, niet nodig. Er zijn ook wel wat minpuntjes maar ik heb helemaal geen zin om ze te noemen. Niet belangrijk genoeg, het is gewoon een lekker leesboek. Dank aan collega M. die me op dit boek wees.

Jaaps boekencijfer: 8.5

Geen opmerkingen: