zaterdag 28 februari 2009

JaapLeest denkt met u mee!

Zowaar wordt deze weblog gelezen en werpt ook nog eens vruchten af. Een nieuwe uitgave van een roman krijgt een andere titel, mede doordat ik er op deze plek een oproep toe deed:

"Waarom er voor zo’n quasi-literaire benaming is gekozen, is een raadsel. Zeker als een prachttitel als ‘Kleine stinkerd’ een inkoppertje is. Deze hardcore roman met zachte kanten verdient een vlaggetje dat precies die lading dekt."

Uit de weblog van auteur Henk van Straten blijkt dat ik enige invloed heb gehad op de vreugdevolle en terechte beslissing om die rare titel Ik ben de regen te veranderen in Kleine Stinkerd. Wat een eer, hulde Henk! Gebeurt het trouwens vaker dat een roman een heel andere titel krijgt bij een heruitgave? Ik zou het niet weten maar voor voorbeelden houd ik me aanbevolen.

Nog een debuut waar ik enige invloed op had: Het bankje in het park van mijn goede vriendin Trudie de Jong.



Ik mocht meelezen en advies geven bij dit bijzondere project. Een zeer persoonlijk verhaal dat haar van het hart moest en wat ze op een authentieke manier heeft gedaan. Een mooie manier om anderen deelgenoot te maken van je ervaringen. Trudie deed dat via Boekscout, een online uitgeverij die auteurs ondersteunt hun boek uit te geven. Vroeger sloegen we aan het kopieren en stencillen, tegenwoordig maken we daar een echt boek van met een ISBN-nummer. Ik ben apetrots op Trudie, hopelijk is haar zoon dat ook en anders maar niet.

Lig nog wat te bespreken boeken achter. Een verslag van de nieuwe John le Carre en het zeer aan te raden journalistieke boek van Arnon Grunberg volgen. Ik las ondertussen ook nog De voorlezer van Bernard Schlink omdat ik er door de verfilming The Reader (met Oscarwinnares Kate Winslet) op attent werd gemaakt. Indrukwekkend boek in de sobere stijl van Schlink. Ik ben erg benieuwd naar de film want het is geen boek waarbij je direct aan verfilming denkt.
Jaaps boekencijfer: 8.0

Geen opmerkingen: